Zo gebruik je het gratis vragenspel op school

Het vragenspel helpt je om goede gesprekken te voeren met jongeren. Drie leuke werkvormen hoe je dat kunt doen.

Hoe waardevol is het om tijdens de laatste schoolweken van het jaar samen terug te blikken, herinneringen op te halen, samen te leren, vooruit te blikken en plezier te maken? Speciaal daarvoor hebben wij het vragenspel gemaakt. Een paar tips hoe je dat spel kunt gebruiken.

Het vragenspel bestaat uit kaartjes met daarop leuke, verrassende, prikkelende vragen over hoe je het afgelopen jaar beleefd hebt, wat kenmerkend was voor 2023, hoe je de toekomst ziet en nog veel meer. De vragen zijn bedacht door jongeren. Het enige wat jij hoeft te doen, is het spel downloaden, printen en de kaartjes even uitknippen. Veel speelplezier!

-> Zet het spel op school in tijdens de mentorles

-> Kies een van de onderstaande werkvormen of bedenk er zelf een!

Kletskracht

  • Verdeel de klas in groepjes van 4 of 5 leerlingen
  • Geef ieder groepje een exemplaar van het spel
  • Leg de stapel kaarten gesloten inhet midden van de tafel
  • Om beurten pakken leerlingen een kaart. Zij reageren op de kaart. Tafelgenoten mogen doorvragen.
  • Vervolgens mogen alle tafelgenoten ook reageren op de kaart. Ook hier mag doorgevraagd worden.
  • Daarna pakt de volgende leerling een nieuwe kaart

Mix & Match

  • Verdeel de klas in groepjes van 5 leerlingen
  • Geef ieder groepje een exemplaar van het spel
  • Leg de kaartjes open neer
  • Laat leerlingen een specifieke kaart voor een medeleerling uitkiezen
  • Je kunt deze leerling vragen eerst zelf de kaart te beantwoorden en daarna de medeleerling het woord te geven

Jaar-juwelen

  • De leerlingen werken individueel. Alle leerlingen beschikken over pen en papier.
  • Print een of meerdere versies van het spel en verspreid de kaarten over een grote tafel voor in de klas.
  • De leerlingen komen de kaartenbekijken en kiezen er 3 om mee aan de slag te gaan.
  • Aan de hand van de gekozen kaarten reflecteren zij op het afgelopen jaar en blikken zij vooruit op het komende jaar.
  • Je kunt ervoor kiezen de leerlingen dit uit te laten werken in de vorm van een brief aan zichzelf of aan hun mentor.
  • Je kunt met meerdere rondes werkenen leerlingen steeds opnieuw 3 kaarten laten kiezen om te verwerken in de brief

 “Ik heb het spel ingezet tijdens de mentorles. Het was leuk om te zien hoe enthousiast leerlingen in gesprek gingen. Dat de vragen door andere jongeren zijn ontwikkeld helpt zeker!”