Hoe ga je actief aan de slag met je studiekeuze?
Dit artikel verscheen ook op de website van het TussenjaarKennisCentrum.
?Van ‘ik zal het proberen’ naar… ‘ik ga het doen!’
Een studiekeuze maken is een heel proces. Zoals Intermijncoach Loth zegt: ‘een berg met vele heuveltjes’. Een bergtop bereik je ook niet vanzelf: stapje voor stapje en vooral hard werken. Wat helpt is een actieve houding. Loth: ‘ik zal het proberen, daar koop ik niks voor. Ik ga het doen! Dat wil ik horen. Wat ik zeker niet wil horen zijn afwachtende passieve zinnen. Ik geef een paar voorbeelden:’
‘De open dag is pas eind maart, dus ik kan nu niks doen.’
‘Er was op de informatieavond niemand die iets vertelde over…‘
‘Ze zouden me nog mailen over de meeloopdag maar ik heb nog niks gehoord.’
Als je actief bent, kies je op basis van je behoeften. ‘Ons gedrag is afhankelijk van onze besluiten, niet van onze omstandigheden’ stelt Stephen Covey. Als je proactief bent, kies je op basis van je behoeften. Ben je reactief dan bepalen de omstandigheden wat je doet. Kortom: een proactieve houding kan je enorm helpen een studie te vinden die écht bij je past. Het is een uitdaging om studiekiezers die actieve houding aan te leren.
Zelf een de slag
‘Bij Intermijn doen we dat ook. Je leert bij Keuzekracht veel zélf te doen. Niks achteroverleunen en afwachten, maar zelf aan de slag. En raad eens? Keer op keer wordt dit als zeer waardevol omschreven. Door zelf de regie te nemen ervaren jongeren invloed en dat vergroot het zelfvertrouwen’.
‘Vervolgens moeten de studiekiezers overal rond gaan kijken, bijvoorbeeld bij verschillende organisaties en bedrijven. Zo ontdekken ze verschillende werkvelden waar ze voorheen misschien nooit aan gedacht hadden. Soms wordt er gebruik gemaakt van het netwerk van Intermijn. Maar in veel gevallen lukt het ze om helemaal zelf organisaties te benaderen en een bezoek te organiseren. Zo gaan de studiekiezers actief aan de slag met studiekeuze’.
Welke studies passen bij mij?
‘Alle jongeren die ik coach, maken vervolgens een selectie gemaakt van studies die mogelijk bij hen passen. Nu is het tijd om de geselecteerde studies te onderzoeken. Er worden interviews gehouden met studenten, sommigen gaan spontaan langs bij de onderwijsinstelling om de sfeer te proeven op een ‘gewone dag’. Anderen kijken naar de boekenlijst van eerstejaars en gaan naar de bibliotheek om die boeken op te zoeken… Ik stimuleer ze creatief en proactief te zijn als het gaat om informatie verzamelen en ervaring opdoen. Dáár leer je van. Het beklimmen van de studiekeuzeberg is hard werken en soms even verdwalen. Maar uiteindelijk bereiken alle Intermijnstudenten de top. Ze gaan actief aan de slag met studiekeuze. Helemaal zelf’.
In actie komen… (Naschrift door Hermien van Miltenburg)
Zelf werd ik wel eens wanhopig van de schijnbaar luie en lakse houding van mijn kinderen. Maar nadenken over jezelf en je toekomst kost heel veel energie, Zeker als je het allemaal nog niet zo goed weet. En in de hoofden van die jongvolwassenen speelt vaak meer af dan je als ouder vermoedt. Jezelf leren kennen en ontdekken waar je talenten liggen kost tijd. En dat in een levensfase waarin er toch al veel met je gebeurt en de wereld om je heen ook nog veel eisen aan je stelt. Actief aan de slag met studiekeuze is makkelijk gezegd, maar soms moeilijk gedaan. Mijn advies: kun je niet kiezen? Doe het dan ook niet. Gun jezelf wat extra tijd om na te denken over je toekomst. Een studiekeuzeprogramma volgen, zoals bij Intermijn, kan dan echt een uitkomst zijn.