Invoering leenstelsel

28 januari 2015

Invoering leenstelsel, tussenjaar nemen

Vorige week stemde de Eerste Kamer in met het leenstelsel en daarmee is het begrip ‘studeren’ in Nederland definitief veranderd. De studententijd wordt een kostbare periode waarin het zo snel mogelijk behalen van een diploma voorop staat. Het volgen van een studie wordt een eenmalige kans die met beide handen gegrepen moet worden en van opleiding switchen of studies ‘stapelen’ is voor veel studenten geen optie meer. Kortom: het maken van een bewuste studiekeuze is nu belangrijker dan ooit. In tijden van keuzestress lijkt het tussenjaar een ideale oplossing.

Wat is nodig om een bewuste studiekeuze te maken? Carlijn (18) weet het wel: ‘tijd!’. En daarom nam ze, nadat ze stopte met haar studie Verpleegkunde, een tussenjaar. Was dit jaar voorheen voor veel scholieren eerst nog een uitvlucht om het studeren uit te stellen en een jaartje geld te verdienen, te reizen en te feesten, nu lijkt dit jaar eerder noodzaak dan luxe. Immers: waarom overhaast een beslissing nemen over de studiekeuze als je hier ook de tijd voor kunt nemen?

Carlijn ontdekte al gauw dat haar studie niet bij haar paste en ze besloot te stoppen. Daarin staat ze niet alleen: 37 procent van de hbo’ers en 28 procent van de universitaire studenten stopt voortijdig. ‘Slecht georiënteerd’, ‘onvoldoende informatie over de studie’ en ‘studie sluit niet aan bij interesse’ zijn enkele argumenten die genoemd worden als redenen om te stoppen.

De voordelen van een tussenjaar? ‘Meer kennis opdoen over jezelf en de wereld om je heen. Jongeren die een tussenjaar gevolgd hebben, hebben meer zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen dankzij de uitdagingen waar ze mee in aanraking komen. Ook zullen jongeren meer gemotiveerd zijn voor de studie doordat de studiekeuze zo bewust is gemaakt’ zo stelt jongerencoach Danielle Vogels in het onderwijsblad ‘Bij de Les’.

Ouders staan soms sceptisch over een tussenjaar, zo ziet ook Vogels. Het nut van een tussenjaar is niet voor iedere ouder duidelijk. Ook de angst voor hoge kosten en het gevoel er ‘te lang tussenuit te zijn’ speelt mee. Eline, moeder van Carlijn, maakte zich vooral zorgen over wat haar dochter tijdens het tussenjaar zou gaan doen: ‘Het laatste wat ik wilde was dat ze de hele dag thuis op de bank zou zitten.’ Maar dat gebeurde niet. Carlijn zocht begeleiding en maakte een plan. En dat lijkt de sleutel tot succes: een tussenjaar met doelen. ‘Hoe meer uitdaging, hoe meer je leert van een tussenjaar’ aldus Vogels.

Carlijn besloot om een programma te volgen bij Intermijn, waar ze samen met andere jongeren gedurende twaalf weken een actief programma volgde. ‘Bij Intermijn kreeg Carlijn perspectief geboden toen ze het niet meer wist. Door de positieve aanpak kreeg zij het zelfvertrouwen dat zij nodig had’ vertelt Eline. En Carlijn? Zij start in september vol goede moed met een nieuwe opleiding.

 

 

Meer