Team

Maak kennis met het team van Intermijn

Loth van Veen, oprichter

Ik ben opgeleid als docent en heb lesgegeven in het voortgezet onderwijs en in het hbo. Daar zag ik dat veel jongeren moeite hebben met het maken van toekomstkeuzes, zoals de studiekeuze. Dit levert ongelukkige jongeren op en een hoge uitval in het hoger onderwijs. Ik ben me gaan verdiepen in generatie Z, keuzes maken en de manier waarop ouders en professionals hierin kunnen begeleiden.

Het niet kunnen maken van een studiekeuze is vaak niet het échte probleem. Het is slechts een uiting van een groter, onderliggend probleem: het gebrek aan persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs. Kiezen is niet moeilijk, het is een vaardigheid die je kunt trainen. Maar voorwaardelijk zijn zelfkennis en ervaring met de wereld om je heen. En juist daarin voorzien het onderwijs en het leven anno nu in zeer geringe mate.
Samen met mijn team ontwikkelde ik een programma waarin jongeren hun potentie ontdekken en leren die om te zetten in actie. Er is aandacht voor mentale gezondheid, er worden vaardigheden getraind, de maatschappij wordt verkend en er wordt gereflecteerd. Zo ontwikkelen jongeren bij Intermijn een innerlijk kompas en creëren zij grip op hun toekomst. We hebben sinds 2013 honderden mogen begeleiden.
Gaandeweg zijn we onze opgedane kennis en ervaring gaan delen met de begeleiders van jongeren: hun ouders en professionals. Ik schreef in 2018 het Studiekeuze-doeboek en in 2020 het boek Coach je kind bij toekomstkeuzes (uitgeverij Kosmos). Ook  begeleiden we scholen en andere organisaties die de ambitie hebben jongeren nog beter te begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Met een groeiend team leveren we iedere dag met veel plezier een bijdrage aan de ontwikkeling van jongeren.

Michelle Gerlach, locatieleider Amsterdam, coach en trainer

Je hebt je middelbare school diploma op zak en het is tijd om te studeren. De keuze is helemaal aan jou, wat een vrijheid! Maar hoe doe je dat eigenlijk, een goede (studie)keuze maken? Hoe weet je nu zeker dat een studie bij jou past?

Waarschijnlijk heb jij deze vragen weleens aan jezelf- of anderen gesteld. Ik kan me nog goed herinneren dat ik de antwoorden hier niet op wist en daarom een tussenjaar nam.

Een tussenjaar kun je nuttig besteden. Je kunt het gebruiken om meer over jezelf en de wereld te ontdekken. Tijdens een tussenjaar kun je ook veel plezier beleven. Deze balans weten we bij Intermijn goed te vinden en dat maakt mijn werk hier ook zo leuk. Met een jong- en deskundig team bieden we een actief en afwisselend programma aan.

Sinds september 2014 ben ik onderdeel van het team van Intermijn, inmiddels als sociaal psycholoog. Bij Intermijn begeleid ik met enthousiasme de groepen tijdens het tussenjaarprogramma, begeleid ik individuele jongeren en gebruik mijn creativiteit bij het ontwikkelen van nieuwe opdrachten. Daarnaast geef ik lezingen op congressen en symposia over generatie Z, keuzes maken en de manier waarop ouders en professionals hierin kunnen begeleiden.

Wat mij drijft bij Intermijn? Het vertrouwen wat jongeren ontwikkelen in zichzelf en de keuzes die ze maken. Dat te zien, geeft onwijs veel energie!

Lex Hagens, coach en trainer

Moeite hebben met een goeie studie uitkiezen, dat is iets wat ik maar al te goed herken. Aan het einde van mijn middelbare schooltijd had ik geen idee waar ik goed in was of wat ik wilde doen. Daar was ik dan ook helemaal niet mee bezig geweest. Toen het keuzemoment kwam heb ik uiteindelijk voor een Rechtenbachelor gekozen, om het maar zo breed mogelijk te houden. Ik heb deze Bachelor met tegenzin afgerond en ben na wat omwentelingen, waaronder een opleiding met betrekking tot zelfontwikkeling, uitgekomen bij de Master: Culture, Organization and Management. Hier ben ik bezig geweest met het gedrag van mensen in het bedrijfsleven. Het bestuderen van mensen en het interviews houden om hun gedrag binnen hun bedrijf beter te begrijpen vond ik mateloos interessant, ik mistte alleen één ding en dat is de verandering teweegbrengen bij deze mensen.

Toen ik klaar was met studeren ben ik driftig op zoek gegaan naar werk waarbij ik dit zou kunnen doen. Dit is waar ik Intermijn vond, een bedrijf waarbij ik jongeren kon helpen met de problemen die ik zelf niet al te lang geleden ook heb gehad. Hierbij kan ik ook mijn theaterervaring die ik gedurende de jaren heb opgebouwd inzetten voor het spreken voor groepen en daarmee het enthousiasmeren van onze deelnemers. Ik vind het belangrijk om de jongeren te zien ontwikkelen door echt in actie te komen en ze daarbij de uitdagingen zien aan te gaan die Intermijn ze biedt. Met mijn gedrevenheid om deelnemers te begrijpen en te motiveren kan ik ze helpen om proactief te handelen om hun eigen toekomst vorm te geven.

Irene van 't Hoff, locatieleider Utrecht, coach en trainer

Doen waar je blij van wordt, dan komt de rest vanzelf wel! Met die woorden ben ik opgegroeid en zo heb ik ook mijn studie gekozen. Ik werd blij van het vak geschiedenis, daar werd mijn nieuwsgierigheid gevoed en ik had een leuke docent. Europese studies werd het, want dan hield ik het nog lekker breed en werken in Brussel of voor Buitenlandse Zaken leek me wel wat. Eerst nog een tussenjaar en er goed over nadenken. Ik kwam terug met zeker wat meer levenservaring, maar echt wijzer geworden of die studie iets voor mij was? ‘Nee’. Maar goed, je moet iets kiezen, dus let’s go! Wat had ik het fijn gevonden om meer begeleid te worden in het leren kiezen zoals we bij Intermijn doen. Al in een vroeger stadium bewust worden van ‘wie ben ik’, ‘wat kan ik’ en ‘wat wil ik’.

Ik heb er tot nu toe een mooie zoektocht op zitten met zeer uiteenlopende ervaringen; van werken als accountmanager in het bedrijfsleven tot aan docent op een Sri Lankaanse school. Door te ervaren heb ik steeds meer geleerd waar ik wel en niet blij van word. Als coach bij Intermijn ben ik dan ook zeer intrinsiek gemotiveerd en draag ik met mijn energie, enthousiasme en eerlijkheid graag een steentje bij aan jouw persoonlijke ontwikkeling.

Iris Bouma, coach en trainer

Wat wil je later worden? Wat is je droombaan? Dit zijn vragen die je bijna je hele leven gesteld krijgt. Na je middelbare school heb je dan ook vaak het idee dat je nu DE studie moet kiezen. De studie in het vakgebied waar jij voor de rest van je leven in blijft werken. Maar welke studie is dat? Wat vind ik leuk? En ben ik daar ook wel goed in? Wat nou als ik het toch niet leuk vind? Wat vind ik eigenlijk leuk?

Dit zijn allemaal vragen die opkomen als je een studiekeuze moet maken. Ik moest mijn eerste studiekeuze maken op mijn 16e, en kon geen antwoord geven op deze vragen. Uiteindelijk heb ik vastgehouden aan het gevoel dat ik krijg als ik hockey. Ik koos voor MBO sport en bewegen. Dat bleek een passende keuze. Toen ik tijdens deze opleiding een specialisatie moest kiezen stelde ik mezelf weer de vraag: waar word ik blij van? Liever binnen in de sporthal, of buiten in weer en wind? Ik koos voor het laatste en heb mijn opleiding afgerond als outdoor-instructeur.
Hierna nam ik een tussenjaar om mezelf te leren kennen en de wereld te ontdekken. Ik nam de tijd en de ruimte om erachter te komen wat ik leuk vind, en niet leuk vind. Hierdoor maakte ik een bewuste keuze voor de HBO opleiding Sportkunde. Ik weet nu dat ik sport graag als middel gebruik om anderen te helpen.
Dit breng ik in praktijk bij Intermijn. Tijdens het studiekeuzeprogramma creëren we ruimte en tijd voor jou om je op jezelf te richten. Ik begeleid je met energie en focus bij het beantwoorden van bepaalde vragen: wie ben je? wat vind je leuk? waar ben je goed in, of misschien waar ben je helemaal niet goed in? Op die manier kun je met volle vertrouwen en zelfkennis een goede keuze maken.

Nienke Sinnema, coach en trainer

Wat vind ik belangrijk, wat vind ik leuk, waar krijg ik energie van en waar ben ik goed in? Om antwoorden op die vragen te vinden heb je volgens mij twee dingen nodig. De eerste is ruimte, om ervaringen op te doen en dingen uit te proberen waar je nieuwsgierig naar bent. De tweede is de juiste vragen die je helpen om op die ervaringen te reflecteren en inzichten over jezelf op te doen. En dat is precies de reden dat ik ontzettend graag bij Intermijn wilde werken. In het 3-maanden programma dat je tijdens je tussenjaar kunt volgen heb je veel van beide. Het is een plek waar je ruimte ervaart om het nog niet te weten, te onderzoeken, te voelen, te ontdekken, te testen en te kiezen. En wat ik met name mooi vind aan Intermijn is hoe positief verwachtingsvol het coachteam richting de jongeren is. We stellen vragen, motiveren, denken mee, delen onze observaties en geloven er echt in dat jij hierdoor zélf tot inzichten komt die je helpen om te weten dat wat je kiest bij je past. En hoe mooi dat je daarbij ook nog eens merkt dat je vertrouwen in jezelf en je keuzes groeit. Ik ben nieuw in het coachteam van Intermijn. Wat ik meeneem is zeven jaar ervaring als docent in het HBO onderwijs. Ik gaf les in visuele cultuur en in hoe je als student regie kunt nemen over je persoonlijke, creatieve en professionele ontwikkeling door te reflecteren, niet alleen op je prestaties, maar juist ook op je leerproces. Die ervaring en mijn oprechte nieuwsgierigheid zet ik in zodat jij stappen kunt zetten richting meer zelfkennis en meer grip op je toekomst.

Thomas Wegbrands, strategie en advies

Ik krijg energie van de verhalen die studiekiezers en hun ouders met mij delen. Het is zo mooi om te zien hoe de programma’s van Intermijn écht iets teweegbrengen bij de jongeren, en dat het resultaat ook in hun omgeving niet onopgemerkt blijft. Met positieve en praktische programma’s, tools en lezingen bereikt het team van Intermijn in een kort tijdbestek steeds écht resultaat.

Vanaf dag één ben ik betrokken bij de organisatie. Ik ondersteun Loth en haar team bij het uitdenken van nieuwe plannen en het verwezenlijken daarvan. Met veel plezier help ik de organisatie steeds een stap verder. Het is geweldig om te zien hoe het bedrijf de afgelopen jaren gegroeid is.

Thomas heeft een achtergrond in marketing en ondernemerschap.

 

 

Meer