Team

Maak kennis met het team van Intermijn

Loth van Veen, oprichter

Tijdens mijn werk als docent en mentor op een school voor havo en vwo in Utrecht, ontdekte ik dat veel leerlingen moeite hadden met het maken van een studiekeuze. Het bezoeken van open dagen en wat research doen op internet leverde vaak niet genoeg op om een weloverwogen keuze te maken. Veel leerlingen kozen voor een tussenjaar. Geen slecht idee, maar ga je precies doen tijdens zo'n jaar?  En weet je na een tussenjaar wél wat je wilt? Alleen de leerlingen die écht een plan maakten, waren achteraf tevreden over dit jaar.

In de jaren die volgden was ik werkzaam op een hbo-opleiding. Daar zag ik de andere kant: studenten die voortijdig stopten met de opleiding. De uitval in het hbo en wo is in Nederland erg hoog. Het stoppen met de studie levert de student (en ouders) financiële en emotionele schade op. Naar mijn idee onnodig, want: besteed aandacht, tijd en energie aan deze belangrijke beslissing en je zult zien dat deze investering zich terugverdient in studiesucces.

Ik ben me gaan verdiepen in generatie Z, keuzes maken en de manier waarop ouders en professionals hierin kunnen begeleiden. De eerste groep Intermijnstudenten startte in februari 2014 met het studiekeuzeprogramma. Door deze studenten met inspirerende opdrachten aan te zetten tot onderzoeken, uitproberen en vervolgens samen te reflecteren, werd een fantastisch resultaat geboekt: een studiekeuze én daarnaast een flinke dosis zelfvertrouwen, zelfkennis en kennis over de wereld. Kortom: een zeer waardevolle voorbereiding op het studeren.
Inmiddels zijn we jaren verder. We schreven een boek, we geven lezingen op congressen en symposia en we geven trainingen aan ouders en professionals. Met een groeiend team leveren we iedere dag met veel plezier een bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren.

 

Michelle Gerlach, coach en trainer

Je hebt je middelbare school diploma op zak en het is tijd om te studeren. De keuze is helemaal aan jou, wat een vrijheid! Maar hoe doe je dat eigenlijk, een goede (studie)keuze maken? Hoe weet je nu zeker dat een studie bij jou past?

Waarschijnlijk heb jij deze vragen weleens aan jezelf- of anderen gesteld. Ik kan me nog goed herinneren dat ik de antwoorden hier niet op wist en daarom een tussenjaar nam.

Een tussenjaar kun je nuttig besteden. Je kunt het gebruiken om meer over jezelf en de wereld te ontdekken. Tijdens een tussenjaar kun je ook veel plezier beleven. Deze balans weten we bij Intermijn goed te vinden en dat maakt mijn werk hier ook zo leuk. Met een jong- en deskundig team bieden we een actief en afwisselend programma aan.

Sinds september 2014 ben ik onderdeel van het team van Intermijn, inmiddels als sociaal psycholoog. Bij Intermijn begeleid ik met enthousiasme de groepen tijdens het tussenjaarprogramma, begeleid ik individuele jongeren en gebruik mijn creativiteit bij het ontwikkelen van nieuwe opdrachten. Daarnaast geef ik lezingen op congressen en symposia over generatie Z, keuzes maken en de manier waarop ouders en professionals hierin kunnen begeleiden.

Wat mij drijft bij Intermijn? Het vertrouwen wat jongeren ontwikkelen in zichzelf en de keuzes die ze maken. Dat te zien, geeft onwijs veel energie!

Stefan van der Wal, coach en trainer

Ik geloof dat iedereen dromen en talenten heeft om de wereld een stukje mooier te maken. Alleen ligt de focus in onze maatschappij te weinig op die dromen en te veel op het ontwikkelen van kennis en het vinden van een goed betaalde baan. Daardoor starten veel jongeren een studie die ze eigenlijk helemaal niet leuk vinden en dat houd je niet lang vol.

Tijdens mijn studie Environmental Biology heb ik zelf ook een tussenjaar genomen en ben ik een jaar gaan backpacken in Zuid-Amerika. Een jaar vol avontuur, nieuwe ervaringen en mooie ontmoetingen. Ook met mezelf. Want in dat jaar heb ik de tijd genomen om te ontdekken wat ik belangrijk vind, waar mijn drijfveer vandaan komt en hoe ik de rest van mijn studietijd en de eerste paar jaar van mijn werkzame leven vorm wilde geven.

Na mijn afstuderen ben ik aan het werk gegaan in de advieswereld, met een focus op milieu en duurzaamheid. Hier kwam ik er al snel achter dat ik het leuk vind om groepen mensen te verbinden en in beweging te krijgen. Na mijn studie ben ik gestart met een opleiding tot coach en heb ik allerlei vaardigheden en werkvormen geleerd om mensen één op één te begeleiden en antwoorden te vinden op de vragen die ze hebben. Deze vaardigheden zet ik graag in om jou bij  Intermijn te helpen ontdekken wie je bent, wat je leuk vindt en uiteindelijk welke studie jij wilt gaan doen.

Yrza Latumahina, coach en trainer

Toen ik aan het eind van de middelbare school een studiekeuze moest maken had ik werkelijk waar geen flauw idee. Hoe kan je nu een passende studie kiezen als je nog niet echt weet wie je bent, wat je kan en wat je wil? Ik kan me voorstellen dat jij je ook zo voelt. De antwoorden op deze vragen krijg je door nieuwe ervaringen op te doen. In je eentje, of juist samen met anderen. Binnen of buiten. In Nederland of juist aan de andere kant van de wereld. Juist door nieuwe dingen aan te gaan, je grenzen te verleggen en te ervaren hoe je je daarbij voelt, vorm je je een beeld van jezelf en de wereld om je heen. Als je dat in kaart hebt gebracht, ben je een stuk beter in staat om zelfverzekerd keuzes te maken die echt bij jou passen.

Hoe tof is het dat een traject bij Intermijn je helpt ontdekken wie je bent, wat je kan en wat je wil door hierover te denken – maar vooral ook door te doen! De kennis en vaardigheden die je opdoet bij Intermijn komen je nu van pas bij het maken van een passende studiekeuze, maar vast en zeker ook op latere (keuze)momenten in je leven. Met mijn positieve en oplossingsgerichte kijk op de wereld ben ik hier met veel plezier onderdeel van!

Willemijn Ruissen, coach en trainer

Een studiekeuze… toen het voor mij zover was, vond ik het niet zo lastig. Ik wist wat
mijn passie was: kunst maken, creatief denken en ontwikkelen, ontwerpen en
onderzoeken! Werken met jongeren leek me daarbij erg gaaf: het delen van je passie is
toch het mooiste wat er is? Zodoende ben ik na de docentenopleiding op de Hogeschool
voor de Kunsten Utrecht op een leuke, uitdagende school beland waar ik al 8 jaar met
veel plezier werk in de bovenbouw.
Onderweg zijn er verschillende kansen, keuzes en dilemma’s op mijn pad gekomen.
Welke kant wil je je op ontwikkelen? Waar ga je mee door en waar houd je mee op? Wat
past er in het plaatje en wat misschien toch niet? Ik vind het boeiend om te ervaren hoe
je na je studie niet stilstaat maar altijd in ontwikkeling blijft. Op dit moment combineer ik
het lesgeven dus met coachen bij Intermijn. Daarnaast maak ik beeldend werk, zoals
illustraties en LP-covers.
Je kunt van mij verwachten dat ik naar je luister, bij je doorvraag en je de ruimte geef
om jezelf te kunnen zijn. Er zal gelachen kunnen worden maar we gaan het ook over
serieuze zaken hebben. Van jou verwacht ik dat je ervoor gaat! Dat je eerlijk en open
bent. En dat we samen gaat uitpluizen van welke (studie)keuzes jij gelukkig wordt!

Suzanne Gladpootjes, coach en trainer

Als mij als middelbare scholier werd gevraagd wat ik wilde gaan doen ná mijn middelbare school, dan was mijn antwoord steevast “iets met mensen”. Mijn bachelor in psychologie bleek de juiste keuze, maar makkelijk vond ik deze keuze niet. We leven immers in een tijd en maatschappij waarbij we heel veel mogelijkheden hebben op verschillende vlakken, variërend van 10 soorten pindakaas in één supermarkt tot minimaal 1500 verschillende studies. Ontzettend fijn dat er zoveel te kiezen valt, maar dat maakt het soms wél wat ingewikkeld.

Om een goede keuze te maken voor mijn master heb ik na mijn bachelor een tussenjaar genomen. In dat jaar heb ik extra vakken gevolgd en ben ik op reis ben geweest. Ik wilde die periode gebruiken om uit mijn comfortzone te stappen, mezelf te ontwikkelen en mij te laten inspireren door andere personen en culturen. En dat is goed gelukt! Door mijn grenzen te verleggen, dingen te ondernemen en uit te proberen heb ik dingen geleerd over mezelf die ik anders niet had geweten.

Intermijn biedt hier ook de mogelijkheid voor en hóe leuk en waardevol is het om dit in een groep gelijkgestemden te doen, waarbij je wordt begeleid door een enthousiast en veelzijdig team met veel expertise. Mijn persoonlijke focus als coach ligt daarbij op positieve ontwikkeling, aandacht voor het individu binnen groep en doelgericht werken.

Louise Oldeman, coach

Wat te kiezen? Zo veel mogelijkheden, zo veel keuzes en zoveel opties. Gaaf, verwarrend en lastig tegelijkertijd. Ik heb ervaren dat de vraag “Waar word ik echt gelukkig van?” mij hielp in mijn keuzestress. Ik wil jou helpen ontdekken waar jij echt gelukkig van wordt zodat je een gerichte studiekeuze kan maken.

Olympisch goud was altijd mijn droom. Door dat doel voor ogen te houden en door mijn passie en drive vocht ik jarenlang als karateka voor het Nederlandse team op Europees en Wereld kampioenschappen.

Ik woonde een half jaar bij een familie in een township in Zuid-Afrika voor mijn stage van mijn HBO-studie Sport Management en Ondernemen. Daar realiseerde ik me dat ik van andere dingen gelukkig werd en stopte daarom met mijn topsport.
Tussendoor werkte ik als gediplomeerd skidocent voor veel verschillende groepen. Als yoga docent en tijdens verschillende vipassana meditaties en mijn coachopleiding ontdekte ik het belang van bewegen: het maakt je bewust van je eigen lichaam en geest. Hierdoor wordt het makkelijker om jezelf te leren kennen en de voor jou geschikte keuzes te maken.

Ik merk dat ik als studiekeuzecoach het talent in jongeren naar boven kan halen waardoor zij zich realiseren dat zij hun leven in eigen hand kunnen nemen door datgene kunnen doen waar ze goed in zijn. Ik ben van plan om samen het talent wat jij in je hebt naar boven te halen!

Thomas Wegbrands, strateeg

Ik krijg energie van de verhalen die studiekiezers en hun ouders met mij delen. Het is zo mooi om te zien hoe de programma’s van Intermijn écht iets teweegbrengen bij de jongeren, en dat het resultaat ook in hun omgeving niet onopgemerkt blijft. Met positieve en praktische programma’s, tools en lezingen bereikt het team van Intermijn in een kort tijdbestek steeds écht resultaat.

Vanaf dag één ben ik betrokken bij de organisatie. Ik ondersteun Loth en haar team bij het uitdenken van nieuwe plannen en het verwezenlijken daarvan. Met veel plezier help ik de organisatie steeds een stap verder. Het is geweldig om te zien hoe het bedrijf de afgelopen jaren gegroeid is.

Thomas heeft een achtergrond in marketing en ondernemerschap.

Laurien Freulings, trainee coaching

Mijn studiekeuze was een van de weinige keuzes in mijn leven die ik- als grote twijfelaar - zonder moeite maakte. Ik wist van jongs af aan precies wat ik wilde: iets met mensen en coachen. Als klein meisje bekeek ik de wereld met een open blik en stelde ik eindeloos veel vragen over alles wat ik bij mijzelf en anderen om mij heen zag. “Waarom doen die mensen zo? Waarom zegt hij dat? Waarom lachen of huilen mensen? Hoe werken mijn gedachten?”

De studie Sociale Psychologie beantwoordde al mijn nieuwsgierigheid op die vragen en toch kwam ook bij mij, pas na mijn studie, de grote twijfel. De wereld lag aan mijn voeten en ineens wist ik het niet meer: zóveel opties en mogelijkheden aan banen die aansloten op mijn studie! Zoveel leuke dingen te doen, nog zoveel te ontdekken! Dit keuzedilemma zorgde ervoor dat ik niet durfde te kiezen, want daarmee zou ik ook opties afsluiten. Bij Intermijn vind ik het daarom te gek om jongeren te coachen bij precies datgene waar ik zelf ook mee te maken kreeg: het proces van leren kiezen. Een vaardigheid die je niet alleen nodig hebt voor het maken van een studiekeuze, maar juist ook in het leven daarna(ast)!

Wie ben jij, waar liggen jouw interesses, waar ben jij het allerbeste in? Met mijn nog altijd open blik en eindeloos veel nieuwsgierige vragen help ik jou graag bij het beter leren kennen van jezelf en het ontdekken van je kwaliteiten. Dat is waar het allemaal mee begint!

Meer