Op werkbezoek bij Johnson & Johnson

19 januari 2021

Iedere week gaan de studenten van Intermijn, op ‘werkbezoek’: ze gaan een dagje op bezoek bij een organisatie. Leen en haar groepsgenoten zijn vorige week bij Johnson & Johnson (ja, die van het vaccin!) langs geweest in Antwerpen. Lees je mee?

Door: Leen Jammalieh

Voorbereiding

Onze werkbezoeken beginnen altijd met de voorbereiding. We verzamelden op Zoom en we werden in vier groepen ingedeeld. Mijn groep kreeg de opdracht om de loopbaan van de professional die ons bij Johnson & Johnson zou ontvangen onder de loep te nemen. Onze verwachting? Wij dachten dat we te maken zouden krijgen met een wetenschapper of onderzoeker. Op z’n minst iemand die veel over Scheikunde weet.

Echter, zijn LinkedIn-profiel vertelde een heel ander verhaal. Samen met mijn groep ontdekte ik dat hij bedrijfskunde gestudeerd heeft, en dat hij daarna als sales representative bij een autobedrijf werkte. Bij Johnson & Johnson heeft hij vervolgens in verschillende functies ontwikkeld. We waren allemaal geïntrigeerd en we hebben meerdere vragen voor hem bedacht.

Praktijkopdracht

Mijn favoriete onderdeel van de werkbezoeken is de praktijkopdracht. Iedere week krijgen wij vanuit de organisatie waar we op bezoek gaan een opdracht. Zo doen we échte ervaringen op.

Voor Johnson & Johnson vormden we deze keer campagneteams. We moesten een korte presentatie voorbereiden. Het doel was om een bepaalde boodschap aan jongeren over te brengen. Hier moesten wij goed samenwerken, creatief zijn en toch een beetje realistisch blijven om een interessante ideeën te bedenken die het bedrijf écht zouden kunnen helpen.

Het werkbezoek

 Daarna was het tijd voor het werkbezoek. De professional die ons ontving heeft zijn loopbaan voor ons geschetst. beginnend met zijn studie en vervolgens in chronologische volgorde tot zijn huidige functie. Tussendoor beantwoordde hij vragen en gaf ons inzicht in zijn gedachten en gevoelens tijdens verschillende gebeurtenissen. Hij vertelde hoe hij zich in zijn eerste baan inspiratieloos voelde en daardoor een “quarter life crisis” terecht kwam. Maar hij deelde ook hoe hij daarna besloot actie te ondernemen om iets te vinden wat hem wél zou inspireren. De les? Door naar zijn belangrijkste waarden en talenten te kijken, vond hij uiteindelijk Johnson & Johnson. En daar bleek hij op zijn plek.

Vervolgens gingen wij onze ideeën presenteren. Ik vind het heel leuk om creatief te zijn en om in een groep te werken, dus ik genoot van deze opdracht ook al was het soms uitdagend. Twee professionals luisterden naar onze presentaties, stelden vragen en gaven feedback. Dit gaf me echt het gevoel dat we een verschil maakten en dat er echte interesse in ons verhaal was! De feedback en de vragen gaven me ook inzicht in hoe bedrijven bepaalde beslissingen nemen.

De opbrengst

Dit werkbezoek heeft me echt geinsprieerd. Het was geruststellend om te horen dat iemand anders zich ook ongeïnspireerd, ongemotiveerd en bezorgd over de toekomst heeft gevoeld. Maar nog belangrijker: hij heeft die moeilijke tijd ook doorstaan en hij heeft uiteindelijk gevonden wat hij zocht! Verder liet zijn omslag van het werken bij een autobedrijf naar een bedrijf met focus op de gezondheidszorg, mij denken aan een uitdrukking:

“Nothing is set in stone”

Dat betekent dat niks voor altijd vast zit. Ik had altijd het idee in mijn hoofd dat als ik iets zou gaan studeren, ik later een baan moet kiezen in dat exacte vakgebied. Daar maakte ik mij zorgen om en dat maakt het extra moeilijk om een studie te kiezen. Dit verhaal gaf me  opluchting en ik realiseerde me dat ik me hier niet zoveel zorgen over maken. Nothing is set in stone.

Meer