De Opgeladen Student

26 juni 2019

Steeds meer studenten ervaren prestatiedruk en stress. Hoe stel je studenten in staat hiermee om te gaan? Dit schooljaar voegden wij een belangrijk onderdeel toe aan ons programma: Opladen. In dit artikel vertellen we over het belang van 'opgeladen zijn'​ en hoe we hier met onze studenten naartoe werken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dan is het zover: eindexamen gehaald, opleiding gekozen, ingeschreven… studeren maar! Niets lijkt een onbezorgde studententijd in de weg te staan. Toch is de werkelijkheid niet altijd zo rooskleurig. Steeds meer studenten ervaren een grote mate van stress. Studiepunten halen, een interessant bijbaantje, een druk sociaal leven… Hoe houd je als student alle ballen in de lucht? We verdiepten ons in dit probleem en ontwikkelden het programma Opladen. Iedere week focussen onze studenten zich op hun eigen batterijen: zijn ze opgeladen, leeg of halfvol? Waar zitten energielekken? Wat zou energie op kunnen leveren? Zo leren we hen regie te nemen over hun eigen agenda en daarmee hun eigen leven: welke keuzes maak ik?

Druk, druk, druk

De Volkskrant kopt op 13 augustus j.l. al met ‘Studenten bezwijken psychisch onder prestatiedruk’. ‘De psychologen zijn niet aan te slepen’, aldus Cees Jansen, studentenhuisarts aan de Universiteit Twente in het artikel. 29% van de studenten lijdt aan concentratieproblemen, 24% lijdt aan faalangst en ruim een kwart van de studenten loopt rond met zelfmoordgedachten, zo blijkt uit onderzoek (UvA, 2016). "Deze hoge mate van stress is gevaarlijk, juist in deze kwetsbare fase van het leven, waarin je net op eigen benen leert staan" aldus Maarten Goedhart, studentenarts in Groningen in Volkskrant.

Batterijen

Onderwijsinstellingen en de politiek nemen de cijfers gelukkig serieus en kunnen voor een deel een oplossing bieden door de druk op studenten verlagen. Maar minstens zo belangrijk is het om studenten zèlf in staat te stellen om te gaan met stressvolle situaties. Dat doen wij door studenten te leren goed naar jezelf te kijken, naar jezelf te luisteren en te voelen. Tijdens de bijeenkomsten Opladen besteden we aandacht aan de volgende vier batterijen:

  1. De mentale batterij: is het glas halfvol of halfleeg? Hoe kijk je naar de kansen die je krijgt?
  2. De emotionele batterij: kun je voelen wat je voelt? En ben je in staat daar iets mee te doen?
  3. Fysiek: hoe ziet inspanning er voor jou uit? En ontspanning? Slaap je goed? Eet je goed?
  4. Motivatie: doe je wat jij belangrijk vindt?

Opladen

Studenten ontdekken tijdens Opladen per batterij wat energie kost (een lek!) en wat energie oplevert. Tijdens verschillende workshops wordt ervaring opgedaan en worden de deelnemers aan het denken gezet. Denk aan een workshop mindfullness om te onderzoeken of dit jou helpt te ontspannen, een workshop ‘vullen of voeden’ over het effect van voeding op je energielevel of een run op de survivalbaan om te leren over doelen stellen en mindset.

Resultaten

Onlangs sloot er weer een groep studenten het studiekeuzeprogramma af. We reflecteerden op de leerlijn. Per batterij vergeleken studenten de beginsituatie van elf weken geleden met de huidige stand van zaken. Een greep uit de reacties:

  • ‘Ik heb een beter slaapritme’
  • 'Ik kijk positiever naar mezelf.’
  • ‘Ik begin nu gewoon aan dingen, ik wacht niet tot ik zin krijg of tot er motivatie komt. Die komt vanzelf wel!’
  • ‘Ik voel mijn emoties nu beter en ik kan er beter over praten.’

Na de zomer start ook deze groep met studeren. Wij vertrouwen erop dat ze naast hun telefoon en Ipad ook zichzelf regelmatig zullen opladen.